Domnului Andrian Candu

Președinte al Parlamentului

Republicii Moldova

 

Stimate Domnule Președinte al Parlamentului,

 

Prin prezenta, Centrul de Politici și Reforme din Republica Moldova, CPR Moldova, atrage atenția Dumneavoastră și a Parlamentului Republicii Moldova asupra pericolelor generate de Legea privind „Liberalizarea capitalului și stimularea fiscală” adoptat de către majoritatea parlamentară la 16 decembrie 2016 în prima lectură, notând următoarele:

Respectivul proiect de lege a fost dur criticat nu doar de de societatea civilă și mass-media independentă, dar și întâmpinat cu multă reticență de Reprezentantul Permanent al Fondului Monetar Internațional în Republica Moldova, care a declarat că în forma curentă respectivul proiect de lege ar duce la periclitarea măsurilor de combatere a corupției și ar pune piedici în lupta cu spălarea banilor și fraudele, iar principiile care stau la baza proiectului de lege privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală vin în contradicție cu obiectivele trasate în programul de reforme economice al autorităților susținut de FMI.

Pe lîngă cele expuse, Banca Mondială a emis o declarație prin care a comunicat că la examinarea proiectului respectiv a constatat un șir de riscuri de integritate, despre care a informat Guvernul la 15 decembrie 2016, însă în pofida acestui fapt legea a fost adoptată în prima lectură de către Parlament deja pe data de 16 decembrie 2016.

Ne alăturăm acestor critici și considerăm inadecvat și nesatisfăcător răspunsul domniei voastre de a „consulta suplimentar acest proiect” ca reacție la acestea. Suntem ferm convinși că unica soartă pe care trebuie să îl aibă acest proiect de lege este respingerea oficială de către Parlamentul condus de Dumneavoastră iar în această adresare vom explica principalele motive ale acestei convingeri.

Acest proiect va perpetua și încuraja corupția la nivel înalt în Republica Moldova. În consecință, această inițiativă poate fi calificată drept o tentativă gravă de a instaura impunitatea pentru comportament corupt și a tolera în continuare corupția în Republica Moldova.

Însăși încercarea de a aproba, în grabă, fără careva consultări și în condițiile unei lipse totale de transparență, un proiect de lege cu implicații atât de serioase pentru țară, denotă pentru a câta oară, lipsa unei dorințe din partea majorității parlamentare de a demonstra o luptă adevărată contra corupției. De ani buni măsurile anticorupție sunt mimate în Republica Moldova, iar instituțiile ce ar trebui să lupte contra corupției nu își fac treaba. În condițiile în care avem nevoie de evoluții reale în acest domeniu, inițiative de genul acesteia nu doar mențin situația prezentă, dar și o exacerbează.

Or, această intenție este o dovadă în plus a lipsei oricărei voințe din partea instituțiilor statului să investigheze eficient crimele financiare din Moldova, inclusiv cele care au șocat întreaga lume cu peste doi ani în urmă, știrbind serios din imaginea și credibilitatea internațională a țării noastre, imagine care până acum nu a fost restabilită. Suntem convinși că acest proiect de lege vine în directă contradicție cu intenția declarată a guvernării de a „restabili încrederea partenerilor noștri”.

Considerăm că respectiva lege constituie o lovitură directă în percepția de către populația Republicii Moldova a principiului egalității în fața legii și noțiunii de justiție, confirmând că în aceast stat tragerea la răspundere penală se face selectiv și că în fața legii răspund acei care comit infracțiuni cu pericol social redus, fie cei inconvenabili puterii, și nicidecum autorii, executorii și beneficiarii atacurilor raider, schemelor de spălare a banilor și firmelor fantomă.

În condițiile în care încrederea în justiție este la un nivel extrem de jos, proiectul de lege doar va confirma suspiciunile că reforma justiției se face pe hârtie, de vreme ce marea corupție beneficiază de „stimulare fiscală”.

Suntem de acord cu opiniile deja expuse în public că prin tentativa de a vota o asemenea lege de ”Liberalizare a capitalului” acelor oameni care au avut de beneficiat în urma furtului bancar li se va oferi ocazia de a-și legaliza banii de proveniență ilegală.

Considerăm imoral faptul că, în moment ce datoria creată de furtul bancar va fi plătită următorii 25 de ani de cetățenii ce au avut doar de suferit în urma acestei crime de proporții, cei ce au profitat de ea au ocazia să își legalizeze banii în condiții concesionale.

Crimele din sistemul bancar au fost principalul motiv din care Republica Moldova a coborât semnificativ în indicele percepţiei corupţiei pentru anul 2016 (IPC 2016), publicat recent de organizaţia internaţională ”Transparency International”, ocupând locul 123 din 176 de ţări. Asta este cu 20 de poziţii mai jos față de un an în urmă, alături de Sierra-Leone, Mexic, Paraguay și Nicaragua.

Bani negri din alte acte de corupție, mari și mici, la moment dosiți, vor putea fi legalizați, ceea ce va constitui un mare act de injustiție față de oamenii cinstiți ai acestei țări – oameni ce nu fură de la stat.

Mai mult ca atât, această inițiativă riscă să atragă bani murdari din alte țări. Nu dorim ca Republica Moldova să-și păstreze în continuare reputația de hub regional de spălare a banilor. Nu asta este țara pe care am dori să o vedem în viitor. Este convingerea noastră că banii murdari aduc cu sine procese nesănătoase pentru o țară și corup sistemul din interior. Un exemplu adecvat este chiar țara noastră în ultimii ani.

Apreciem că, pentru moment, după ce au fost exprimate mai multe critici, proiectul de lege a fost pus pe pauză, după ce a fost votat în prima lectură. Însă acest lucru nu este suficient. Nu suntem unicii care nu au încredere în instituția Parlamentului pe care o conduceți. Conform ultimului Barometru de Opinie Publică, doar 5,9 % din respondenți au încredere în acest Parlament. Agenda Parlamentului în inițiative importante cum ar fi aceasta este, în cel mai bun caz, imprevizibilă.

Procedural, votarea unui proiect de lege în a doua lectură poate fi o simplă formalitate ce ar dura câteva minute, iar confirmări că acest lucru este posibil am văzut în trecut. În acest context, nu avem nicio încredere că în una din zilele, săptămânile sau lunile următoare, nu ne vom trezi cu acest proiect votat pe neprins de veste, societatea fiind pusă, pentru a câta oară, în fața faptului împlinit.

Date fiind cele expuse mai sus, considerăm că unica acțiune care ne-ar asigura de faptul că riscurile acestui proiect au fost eliminate, este respingerea oficială de către Parlament a acestui proiect de lege și renunțarea la ideea oricărei amnistii a capitalului dobândit ilicit.

De aceea, solicităm respectuos să ne demonstrați că Parlamentul pe care îl conduceți ține la interesele cetățenilor și la opiniile partenerilor noștri respingând acest proiect de lege.

Până la primirea unui răspuns de la Domnia voastră, o să utilizăm următoarea perioadă pentru a contribui la consolidarea în jurul acestui subiect a unei coaliții cu cu participarea societateaății civile, și mass media independente. De asemenea, împreună, vom intensifica comunicarea cu comunitatea donatorilor și cea diplomatică pentru a-i sensibiliza cu privire la un lucru simplu – faptul că acest proiect nu trebuie ”discutat suplimentar”, ci respins oficial de Parlamentul pe care îl conduceți.

În temeiul celor expuse, vă încurajăm să vă expuneți public despre acțiunile imediat următoare referitor la aborgarea proiectului de Lege privind ”Liberalizarea capitalului și stimularea fiscală”.

 

Cu respect,

 

Dumitru Alaiba, Director Programe

 

Ștefan Gligor, Director Programe

 

Andrei Lutenco, Director Programe

 

Categorii: ApeluriNotes

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *