Amnistia fiscală
Context
Pe 1 decembrie 2016, în Parlamentul Republicii Moldova este înregistrat proiectul legii privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală.

Conform autorilor inițiativei, proiectul ar urmări ameliorarea climatului investițional și majorarea fluxului de investiții în activitatea de întreprinzător.

Astfel, orice persoană fizică ar urma să aibă posibilitatea de a declara activele care până în prezent erau neînregistrate sau înregistrate pe alte persoane, în schimbul unei taxe de 2% din valoarea activelor.
16 decembrie 2016
Parlamentul Republicii Moldova aprobă în prima lectură proiectul legii privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală (proiectul nr. 452) și proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative (proiectul nr. 451).

18 decembrie
Reprezentanți ai societății civile și experți în domeniul financiar expediază Parlamentului Republicii Moldova o amplă notă de poziție prin care își exprimă principalele rezerve față de amnistia fiscală și de capital, solicitând retragerea proiectelor de lege 451 și 452.

De asemenea, semnatarii solicită "demararea de către Parlament a unor consultări extinse și transparente cu societatea civilă, partenerii de dezvoltare, mediul de afaceri și alți actori relevanți cu privire la ajustarea din temelii a proiectelor de lege respective, în vederea excluderii definitive a riscurilor identificate în prezentul document, precum și alte riscuri evidențiate eventual de alți actori".

Printre organizațiile semnatare se enumeră și:
  1. Centrul Analitic Independent "Expert-Grup"
  2. Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM)
  3. Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER)
  4. Transparency International - Moldova
  5. Asociația pentru Democrația Participativă (ADEPT)
  6. Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
  7. Centrul de Analiză și Prevenire a Corupției (CAPC)

21 - 22 decembrie
Proiectul a fost dur criticat de FMI și Banca Mondială, care au constatat că proiectul, în forma propusă, ar duce la „periclitarea măsurilor de combatere a corupției și ar pune piedici în lupta cu spălarea banilor și fraudele".
3 februarie 2017
CPR Moldova expediază o adresare către Președintele Parlamentului, Andrian Candu, în care se referă la pericolele pe care le-ar putea genera respectivul proiect dacă ar trece și de lectura a doua.
13 februarie
IDIS „Viitorul" lansează un studiu comparativ dintre o lege a amnistiei fiscale, adoptată în 2007 de guvernarea comunistă, și proiectul de lege din 2016, promovat de Președintele Parlamentului, Andrian Candu.
28 februarie
Proiectul privind liberalizarea capitalului și stimularea fiscală a fost retras definitiv din Parlament.

Acest rezultat a fost posibil datorită multiplelor demersuri din partea societății civile, dar și mesajelor formulate de partenerii de dezvoltare ai Moldovei.