fbpx

    Recent, CPR Moldova s-a adresat Ministerului Finanțelor cu două solicitări de informație:

    1. Să ne prezinte o scrisoare de la Comisia Europeană, menționată de Ministrul Armașu în presă, care, potrivit acestuia, ar lăuda reformele guvernului și
    2. Să ne prezinte o copie a raportului privind îndeplinirea primelor 10 condiții pentru debursarea primei tranșe din asistența macro-financiară de 100 milioane EURO. Ministrul Armașu face referință public și la acest raport.

    Motivul din care am solicitat aceste informații este o constatare anterioară a faptului că negocierile și raportările la subiectul asistenței macrofinanciare sunt ținute în secret de la cetățeni. Deși au fost date asigurări în repetate rânduri că primele 10 condiții au fost îndeplinite (informație ce suspectăm că a fost comunicată și la Bruxelles), nu ne-au fost oferite detalii punctuale, iar evaluările noastre sugerează că mai există reforme ce nu pot fi considerate „realizate”, cum ar fi Condiția 3, 5 și 6, dar și condiția 4 și 8.

    Cu o întârziere semnificativă, Ministerul Finanțelor ne-a răspuns la demersuri, refuzând să ne ofere informația, motivul principal fiind faptul că „ONG-urile nu au dreptul să solicite informație instituțiilor publice.” Am reacționat cu această analiză pe pagina noastră.

    În opinia noastră, aceasta este o interpretare tendențioasă a legislației și este nefondată.

    Această interpretare a legislației ignoră atât Hotărârea Curții Constituționale nr 19/2015 (para 36), în care Curtea oferă calitatea de solicitant și entităţilor legal constituite, cât și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.

    Între timp, aceeași solicitare a fost refuzată publicației online newsmaker.md, dar deja din alt motiv – că ar fi constituit secret de stat. Or, progresul în implementarea a zece procese punctuale de reformă, nu este și nu poate fi secret de stat.

    Am considerat că, unica metodă eficientă de a descuraja răspândirea a asemenea interpretări pe viitor este de a acționa Ministerul în judecată, obligând instituția, prin judecată, să ne ofere acces la informația solicitată conform legii.

    Suntem convinși că, informația dată este una de interes public și facem apel repetat la Ministerul Finanțelor să își revizuiască interpretarea legii. Suntem convinși că există sarcini mai importante pentru funcționarii din Ministerul Finanțelor, plătiți pe bani publici, decât să inventeze argumente pentru a obstrucționa accesul publicului la informaţii.

    Între timp, facem apel la comunitatea donatorilor să ia act de această nouă tentativă de îngrădire a accesul la informația de interes public și să pună presiune pe autoritățile noastre. Prioritară ne va fi adresarea către Comisia Europeană în demonstrarea, în fapte, a nivelului de respect de care dă dovadă Republica Moldova față de precondiția generală – cea ce ține de respectarea mecanismelor democratice și a drepturilor omului. Or, încălcarea dreptului la accesul la informație constituie o încălcare a drepturilor omului.


    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *