Raport de monitorizare a respectării libertății întrunirilor în Republica Moldova: Libertatea întrunirilor este un drept fundamental și o instituție de bază a unei democrații. În ultimii ani, la nivel global, dar și în Republica Moldova, acest drept a fost supus mai multor încercări, inclusiv restricțiilor din partea autorităților, instrumentalizării și abuzului din partea forțelor politice nedemocratice.
În acest context, în anul 2024, Centrul de Politici și Reforme și Asociația Promo-LEX, cu suportul Suediei, au lansat o misiune de monitorizare a întrunirilor publice în Republica Moldova, cu scopul de a identifica evoluții, tendințe și practici care afectează libertatea de întrunire și a sugera recomandări care să îmbunătățească respectarea și protecția acesteia.
Misiunea de observare a monitorizat desfășurarea a 70 de întruniri publice, selectate în baza unor criterii (dimensiune, mesaj, metode, profil al participanților) care să permită identificarea practicilor și tendințelor cele mai relevante din punctul de vedere al respectării și protejării drepturilor omului.
Potrivit constatărilor, majoritatea întrunirilor s-au desfășurat cu respectarea normelor legale. Toate întrunirile monitorizate au fost pașnice, chiar dacă au fost observate și acțiuni violente (fizice sau verbale) izolate. Majoritatea întrunirilor nu au creat obstacole nejustificate pentru circulația trecătorilor sau accesul în clădiri.
Libertatea de întrunire în Republica Moldova a fost, în general, respectată de autorități, deși au fost identificate anumite practici și tendințe îngrijorătoare. Astfel, au existat situații în care forțele de ordine au recurs la măsuri disproporționate – limitarea accesului la spațiul public, intervenții în desfășurarea întrunirilor și dispersarea acestora.
Deși izolate, aceste cazuri au vizat mai ales întrunirile cu conținut politic, critice față de guvernare și cele organizate de forțele politice de opoziție.
Observatorii mai constată și o tendință în creștere de atragere la răspundere contravențională către poliție, chiar dacă în aproape ¾ dintre cazuri procesele-verbale sunt anulate de instanțele de judecată. Analiza jurisprudenței privind aplicarea contravențiilor arată că, deși libertatea întrunirilor este de regulă protejată corespunzător, instanțele, adesea, aplică diferit standardele privind libertatea întrunirilor, ceea ce duce la o practică judiciară inconsecventă și cazuri izolate de decizii care contravin principiilor care garantează desfășurarea întrunirilor.
Politicile adoptate de stat în 2024 nu au afectat direct libertatea întrunirilor. O propunere legislativă de a sancționa primirea de foloase materiale în perioada campaniei electorale pentru participarea la întruniri a fost retrasă după ce a fost criticată de organizațiile societății civile. A fost propus spre consultare un proiect de lege destinat reglementării unor situații specifice pentru evenimente comerciale, sportive, religioase și artistice, dar acesta rămîne încă a fi definitivat, inclusiv în vederea evitării suprapunerii cu legislația privind întrunirile.
Chiar dacă la finalul anului 2024 a fost instituită starea de urgență, aceasta nu a condus la limitări ale libertății de întrunire.
Pentru a îmbunătăți situația libertății de întrunire, raportul recomandă măsuri de consolidare a capacităților APL și ale forțelor de ordine, elaborarea procedurilor standard și ghidurilor de gestionare nonviolentă și noninvazivă a întrunirilor, garantarea siguranței jurnaliștilor și observatorilor.
Alte recomandări țin de dezvoltarea capacităților de protejare a libertății de întrunire online, dar și marcarea obligatorie a uniformelor tactice ale agenților responsabili de ordinea publică. Raportul mai recomandă MAI să definitiveze proiectul de lege privind evenimentele publice în baza recomandărilor oferite de OSC-urile specializate, pentru a reglementa într-o manieră bazată pe drepturile omului acele evenimente publice care nu sunt o formă de manifestare a libertății de întrunire.
Citește Raportul Libertatea Întrunirilor în Republica Moldova în 2024
***
Raportul a fost elaborat în cadrul Proiectului „Libertatea întrunirilor în Moldova”, cu suportul Suediei, cofinanțat de către Uniunea Europeană, prin intermediul Proiectului „CSO Meter: Împuterniciți pentru acțiune”, implementat de Centrul European pentru Dreptul Non Profit (ECNL) și Asociația Promo-LEX. Opiniile și pozițiile exprimate în raport aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al finanțatorilor.