Timp de două zile, participantele programului „Instigare la Democrație” au reflectat care sunt obiectivele de comunicare, au descris grupurile țintă și au elaborat mesaje de campanie. Cum implicăm tinerii și tinerele de 14-18 ani în procesul de creare a unui spațiu pentru ei, cum convingem autoritățile că accesibilitatea trebuie să fie o prioritate pentru autoritățile publice locale sau cum să încurajăm oamenii să doneze pentru dotarea bibliotecii locale – sunt câteva dintre situațiile analizate.
Pe 17-18 august, echipa CPR și participantele programului „Instigare la Democrație” ediția a patra, s-au revăzut pentru o serie de instruiri cu subiectul „Mesaj și comunicare”. Scopul a fost de a înțelege ce dorim să comunicăm, către cine și ce vrem să obținem. Totodată, participantele au împărtășit experiența lor de cercetare a problemei, obstacolele pe care le-au întâmpinat și cum interacțiunea directă cu comunitatea le-a schimbat poate viziunea asupra a ceea ce reprezintă o prioritate. Alături de mentorele CPR, participantele au lucrat în cadrul exercițiilor, au făcut schimb de experiență și au improvizat o consultare publică.
În prima zi de instruire, Iulia Cozacenco a adus o perspectivă asupra modului în care soluțiile pentru problemele comunității pot fi dezvoltate și implementate eficient. Ea a subliniat că adesea soluțiile rapide nu abordează cauzele fundamentale ale problemelor, ci doar simptomele lor.
Ulterior, colegul nostru Dan Nicorici a accentuat că orice campanie de comunicare începe cu stabilirea obiectivelor. De exemplu, dacă vrem să promovăm misiunea organizației, sau să avem un îndemn la acțiune sau să contribuim la o schimbare de comportament.
Totodată, acesta a explicat că nu există un „public general”, ci grupuri specifice cu nevoi, atitudini și interese diferite. „Cunoașterea audienței este o parte din succesul unei campanii,” a subliniat Dan. În cadrul exercițiilor, participantele au fost încurajate să își definească publicul și să aibă obiective clare de comunicare.
Colega noastră, Vlada Ciobanu a preluat ștafeta și a vorbit despre mesajul de campanie.
Acesta trebuie să fie clar, concis și bine structurat. El trebuie să răspundă la trei întrebări esențiale: Care este problema? Ce soluție propunem? Ce acțiuni așteptăm de la cetățeni și autorități? Procesul de creare a unui astfel de mesaj necesită timp și reflecție, deoarece este dificil să rezumăm într-un mod simplu și atractiv munca noastră. Însă, odată construit, acest mesaj devine un ghid pentru întreaga campanie de comunicare, oferind claritate și direcție.
În a doua zi de instruire, invitatul special Ion Cărpineanu, fostul primar al comunei Cărpineni, ne-a vorbit despre importanța comunicării administrației publice cu cetățenii și cetățenele, unul din instrumentele esențiale fiind exercițiile din ușă în ușă. Acesta a răspuns la nenumăratele întrebări ce țin de rectificarea bugetului, construcția apeductelor și a canalizării și atragerea fondurilor pentru localitate.
Ce urmează să facem?
Cele două zile de instruire au fost o experiență intensă pentru toate participantele, dar și pentru echipa CPR. Prezentările au oferit nu doar informații, ci și un cadru de discuție și reflecție asupra modului în care comunicarea poate fi folosită pentru a stimula acțiunea civică. Sau cum a spus una dintre participante „Am înțeles cât de important este să formulezi corect mesajul, respectând principiile de structurare, în așa fel încât problema să fie înțeleasă corect, să se identifice soluțiile potrivite și să poți avea răspuns la apelul la acțiune.”
Fiecare sesiune a fost concepută pentru a dezvolta competențele necesare în formularea și transmiterea eficientă a mesajelor, înțelegerea nevoilor publicului și cizelarea textelor pentru a asigura impact.
Participantele urmează să continue lucrul asupra identificării soluțiilor și mobilizării comunității, alături de mentorele și echipa CPR, ținând cont de faptul că, chiar dacă problema pe care o rezolvăm este importantă și afectează un număr mare de persoane, trebuie să o prezentăm clar, documentat și într-un mod care să capteze interesul.
Proiectul „Instigare la Democrație Ediția IV” este implementate de către Centrul de Politici și Reforme (CPR) în cadrul programului „Acces la informație, participare publică și transparență”, finanțat de Suedia.