fbpx

Autor: Andrei Cebotari, CPR Moldova – Centrul de Politici și Reforme

 

 

 

În ultimii ani, societatea pe acțiuni „METALFEROS” a fost în centrul mai multor scandaluri, fie pentru afilieri politice, fie pentru scheme, firme-căpușă și dosare penale. CPR a încercat să obțină un șir de informații de interes public despre activitatea Metalferos, dar s-a ciocnit cu refuzuri, redirecționări sau proaste interpretări ale legislației din partea instituțiilor publice. Într-un final am reușit să obținem atât rapoartele financiare, componența consiliului de administrație, cât și confirmarea de la Procuratura Anticorupție despre existența unei urmăriri penale pe faptul comiterii infracțiunilor de fals în acte publice și spălare de bani, comise de către factorii de decizie ai S.A. „Metalferos” în comun cu SRL „Borolcon” și SRL „Antei Plus”.

Metalferos a fost, până la ultima ședință a Guvernului Sandu (12 noiembrie),  singurul exportator de metale feroase și neferoase din Republica Moldova, beneficiind de poziție  monopolistă pe piață. Metalferos este deținut în proporție de 78% de către Stat, celelalte acțiuni fiind deținute de privați. Acțiunile statului sunt gestionate, în numele acestuia, de către  Agenția Proprietății Publice.

Deși compania înregistrează anual venituri din vânzări de miliarde de lei, profitul net al companiei nu depășește 5% din încasările din vânzări. Profitul net al companiei se obține din diferența dintre venitul din vânzări și toate costurile susținute de către întreprindere (costuri de personal, costuri de achiziționare a stocurilor, servicii, costuri de amortizare). CPR Moldova a expediat un șir de solicitări de informații, la mai multe instituții, de la care am încercat să obținem rapoartele financiare, cifrele reale cu privire la rulajul companiei, volumul exporturilor, dividende, componența consiliului de administrație pentru perioada 2014-2019, ș.a.

Serviciul Vamal a declarat că se află în imposibilitatea legală de a oferi un răspuns despre rulajele de export al metalelor, întrucât acesta poate fi oferit doar la solicitarea instanței de judecată sau a unei autorități publice licențiate în reglementarea și monitorizarea instituției în cauză, la acordul prealabil în scris al Metalferos sau în cazul în care este o cauză penală concretă pornită în privința declarantului. Astfel Serviciul Vamal a limitat dreptul cetățenilor în accesarea dreptului la informație, care vizează o companie cu pachetul majoritar deținut de stat.

La fel de reticent în a oferi rapoartele financiare a fost și Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, care a oferit un răspuns evaziv prin care ne-a informat că: Serviciul Fiscal de Stat nu este obligat să furnizeze această informație, aceasta urmând să fie prezentată doar de furnizorul primar al informației.

Nici Ministerul Economiei și Infrastructurii, cel care și-a asumat angajamentul de a stopa schemele de corupție din Metalferos, nu ne-a oferit informațiile solicitate,  argumentând că statul deține doar 78,82% și că celelalte acțiuni sunt deținute de  acționari privați și deci, pentru a respecta „principiile și normele de guvernanță corporativă”, ne-a redirecționat către Agenția Proprietății  Publice.

Pentru a reuși să consulte totuși rapoartele financiare, CPR Moldova a convins unul din acționarii minoritari ai S.A. „Metalferos” să solicite rapoartele. În cazul acționarilor, instituția este obligată să le pună la dispoziție. Însă și această solicitare a fost fără sorți de izbândă, acționarul fiind informat că aceste informații constituie secret comercial și avertizat că dacă va divulga această informație ar putea fi tras la răspundere. Din acest motiv, pentru a consulta materialele solicitate, acționarul a fost invitat să o facă personal la sediul companiei.

   Într-un final, CPR Moldova a obținut raportul financiar al S.A. „Metalferos” pentru ultimii 5 ani, de la Agenția Proprietății Publice. Din aceasta rezultă că profitul anual al companiei nu depășește 5% din venitul integral al companiei. Deși compania înregistrează venituri de aproape 1,5 mlrd lei și componenta de costuri este foarte înaltă: Metalferos declară costuri sub formă de plăți pentru stocuri și servicii de pe 1 mlrd de lei. Nu putem accesa informații de genul volumul achizițiilor de metale feroase și neferoase, prețurile achitate de companie la cumpărare și nici ce fel de servicii (atât de scumpe) contractează compania. Specificăm că profitul net, de peste 46 mln lei în 2018, nu este profitul care în proporție de 78% va fi transferat automat în bugetul de stat sub formă de dividende. La final de an contabil, conducerea companiei adoptă o decizie de distribuire a profitului net, decizie ce necesită aprobarea Agenției Proprietății Publice. Profitul poate fi reinvestit, direcționat spre achitarea datoriilor, distribuit în parte spre remunerarea sub formă de premii a conducerii companiei (directorului și membrilor consiliilor de administrație) și, în fine, distribuit sub formă de dividende. 

anul venitul din vânzări

(MDL)

profitul net (MDL) raportul în % între venit și profit
1 2014 1.364.486.950 62.634.260 4,6%
2 2015 1.072.995.500 41.337.410 3,8%
3 2016 750.548.380 32.825.100 4,4%
4 2017 1.291.573.440 43.302.460 3,3%
5 2018 1.448.744.220 46.578.560 3,2%

Anterior, Centrul de Investigații Jurnalistice a publicat o investigație în care a descris  schemele aplicate de către factorii de decizie din cadrul companiei Metalferos, unde prin intermediul așa-ziselor „companii căpușe” banii erau scoși din întreprindere și ajungeau pe anumite conturi private sau prin offshore-uri.

La mijlocul lui septembrie 2019, au circulat  informații neoficiale potrivit cărora Metalferos ar fi ajuns din nou în vizorul oamenilor legii pentru spălare de bani în proporții deosebit de mari. Astfel, pentru a verifica informația, CPR Moldova a expediat o solicitare de Procuraturii Anticorupție, cu rugămintea de a fi informați dacă au fost sau nu deschise în prezent dosare penale ce vizează factorii de decizie ai societății Metalferos.

Deși inițial Procurorul Anticorupție – Mirandolina Sușițcaia a refuzat furnizarea informației, invocând anumite barieri birocratice abuzive, CPR Moldova a adresat o cerere prealabilă de a satisface solicitarea de informație, având intenția de a ataca în instanța de judecată Procuratura Anticorupție, pentru tăinuirea informațiilor de interes public. 

Astfel, procurorul-șef al Procuraturii Anticorupție – Viorel Morari, a dispus furnizarea informațiilor de interes public. Prin răspunsul Procuraturii Anticorupție, am fost informați că actualmente PA efectuează urmărirea penală pe faptul comiterii infracțiunilor de fals în acte publice și spălare de bani, comise de către factorii de decizie ai S.A. „Metalferos” în comun cu SRL „Borolcon” și SRL „Antei Plus”. Însă dosarul se află abia la etapa urmăririi penale, și mai multe detalii, cum ar fi prejudiciul cauzat numărul de persoane implicate în spălare de bani, ș.a., vor putea fi solicitate doar când dosarul va fi expediat în instanța de judecată.

Fostul Ministru al Economiei, Vadim Brînzan, declarase public că schemele de la „Metalferos” au fost stopate și că un concurs pentru funcția de director general a fost deja anunțat, iar odată cu finalizarea concursului și instituirea persoanei selectate, acesta va veni cu un audit detaliat la instituție.

E de remarcat faptul că ministerul nu a oferit prea multe detalii privitor la schemele care au fost identificate și chiar stopate. Fostul ministru nu a făcut afirmații cu privire la cine exact a fost implicat în aceste scheme, care a fost prejudiciul adus la bugetul de stat, eventual ce instituții de stat au protejat factorii de decizie din cadrul Metalferos, în ce măsură banii proveniți din activitatea ilicită a companiei au mers pentru finanțarea partidelor politice, etc. 

Metalferos este cazul care demonstrează perfect cât de netransparente sunt întreprinderile de stat sau societățile pe acțiuni controlate de stat și cât de anevoios este să obții de la acestea informații de interes public. În cazul companiilor monopoliste, accesul la informații este cu atât mai important cu cât acestea au posibilitatea să înregistreze profituri exorbitante pe seama colectorilor și furnizorilor de metale feroase și neferoase. Controlul din partea cetățenilor, a jurnaliștilor și a organelor de control ar trebui să fie și mai riguros în aceste cazuri, astfel încât să împiedice ca profiturile înregistrate de o companie controlată de stat, cu poziție monopolistă pe piață să transfere profitul nu în bugetul de stat, ci într-un cerc restrâns de întreprinderi fantomă și buzunare private. 

CPR Moldova va continua să insiste asupra transparentizării întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni controlate de stat, sporirea transparenței fiind prima fază spre eficientizarea acestora.  

Guvernul Chicu a venit cu propunerea de privatizare a companiei. În circumstanţele în care nu a avut loc demonopolizarea companiei, privatizarea acesteia nu este altceva decât trecerea monopolului de la stat la privat. Dacă până în prezent trebuiau inventate diverse scheme, pentru a scoate banii din întreprinderea care 78% aparţinea statului, privatizarea nu va face altceva decât să legalizeze acest proces. Privatizarea fără demonopolizare nu doar că nu soluţionează problema, ci o agravează, întrucât statul nu va mai deţine controlul, iar factorii de decizie ai societăţii pe acţiuni vor avea frâu liber să o gestioneze după bunul lor plac, utilizând la maxim beneficiile de monopolist pe piaţa metalelor feroase şi neferoase.

21 noiembrie 2019

Articolele și informațiile sunt publicate în cadrul proiectului “A More Honest Government: Advancing Access to Information Standards in Moldova “, finanțat de National Endowment for Democracy și implementat în perioada septembrie 2018 – decembrie 2019.

Opiniile exprimate aparțin exclusiv autorilor și nu reflectă poziția oficială a instituțiilor finanțatoare.


Lasă un răspuns